להתחברות

פתיחה

ריגול תעשייתי שווה להונאה

ריגול תעשייתי שווה להונאה

אין לך הונאה גדולה מזו. מפורש במקורות כי אפילו "לא ישאל למחיר המוצר אם לא מתכוון לקנותו", ובוודאי אסור להטעות.

0
ריגול תעשייתי הכרחי לעסק

ריגול תעשייתי הכרחי לעסק

זוהי נורמה עסקית מקובלת. אנו יכולים להניח בוודאות כי הצד השני עושה זאת לנו ו"עם נבר תתבר" (שמואל ב כב כז). מכיוון שזוהי פעילות הכרחית לעסק – מותר.

0
sources

סיכום

לפי דעת רוב חברי בית המדרש שליחת אדם לרגל בתערוכה של חברה מתחרה היא לגיטימית כי זוהי הנורמה העסקים, ולכן אין כאן הונאת דברים כמו בגמרא ששואל מבלי כוונה לקנות. יוסי טוען כי העולם העסקי צריך לשאול נורמות מחוקי המלחמה וזה נותן לגיטימציה לתחרותיות בין חברות בעולם העסקים המודרני. משה ואודי הסתייגו מההשוואה אך סטיב תמך בה. יוסי הוסיף כי התנהגות בעייתית מבחינה אתית מותרת מתי שזו הנורמה ומתי שיש ערך חשוב יותר שייפגע אם לא תהיה הונאה.
סטיב ואברהם טענו כי אי-אפשר לקבוע חוקים ברורים של מותר ואסור במקרה. אברהם אומר שכל אדם יפעל לפי שיקולו המוסרי וכל החלטה לגיטימית כל עוד אינה עוברת על החוק, וסטיב מציע להשתמש בעקרון "לפנים משורת" הדין ולקבוע מינימום של איסור.
חגי הוסיף הבחנה בין השגת מידע באמצעים לא-חוקיים בהתגוננות מתקיפה לבין השגת יתרון תחרותי לאור שימוש במידע מתוך חברת עלית על-ידי חברת קדבורי שהובסה בידי עלית בשוק השוקולד באמצעים שהיו לא חוקיים. לדעת משה גם במצב כזה אסור להשתמש באמצעים לא חוקיים להשגת מידע, ומניעת מונופולים היא באחריות הרגולציה.

הדיון

  • קושיא
    עורך

    חברות רבות מציגות בתערוכה את מוצריהן הנוכחיים והעתידיים ללקוחות פוטנציאליים. מקובל שחברות מתחרות שוכרות אנשים שיציגו עצמם כלקוחות פוטנציאליים כדי… חברות רבות מציגות בתערוכה את מוצריהן הנוכחיים והעתידיים ללקוחות פוטנציאליים. מקובל שחברות מתחרות שוכרות אנשים שיציגו עצמם כלקוחות פוטנציאליים כדי לקבל מידע על תכניות החברה המתחרה. האם דבר זה בגדר הונאה או שיש לו היתר? (צפיה בדעה במקור)
  • תשובה
    משה שליסל

    ריגול תעשייתי לכשעצמו לגיטימי. לכאורה המקרה המוצג הוא איסור מפורש: "רבי יהודה אומר אף לא יתלה עיניו על המקח ולא… ריגול תעשייתי לכשעצמו לגיטימי. לכאורה המקרה המוצג הוא איסור מפורש: "רבי יהודה אומר אף לא יתלה עיניו על המקח ולא יאמר לו בכמה חפץ זה והוא אינו רוצה ליקח" (ספרא בהר פרשה ג). אמנם בתערוכות כאלו מקובל שחלק מהמבקרים באים כדי ללמוד את השוק, ולכן אינני רואה בעיה בשכירת האנשים. (צפיה בדעה במקור)
  • תשובה
    יוסי צוריה

    לשיטתי יש ביסוד הכלכלה התחרותית המודרנית אלמנטים של מלחמה, ולכן צריך לייצר קוד אתי ספציפי למה מותר לעשות במלחמה כלכלית… לשיטתי יש ביסוד הכלכלה התחרותית המודרנית אלמנטים של מלחמה, ולכן צריך לייצר קוד אתי ספציפי למה מותר לעשות במלחמה כלכלית זו. כמובן שאין לעבור על החוק, ובמדינות מסוימות הדוגמה בשאלה אינה חוקית. (צפיה בדעה במקור)
  • תשובה
    אברהם פופקו

    לטעמי יש תחומים רבים במסגרת ה"אתיקה" שאי אפשר לקבוע בהם הלכות של מותר או אסור, שכן התשובה שונה ממקרה למקרה.… לטעמי יש תחומים רבים במסגרת ה"אתיקה" שאי אפשר לקבוע בהם הלכות של מותר או אסור, שכן התשובה שונה ממקרה למקרה. מקרה המבחן אינו חוצה שום קו אדום, לכן הדבר מסור לכל אדם לקבוע את התנהגותו לפי הנתונים בשטח. גם אלו שיכריעו להתיר וגם אלו שיאסרו לפי צו מצפונם ייחשבו אנשים מוסריים. (צפיה בדעה במקור)
  • תשובה
    סטיב אפשטיין

    בדיני ממונות יש מקרים שלא קובעים בהם הלכות, והם נמצאים בקטגוריה של 'לפנים משורת הדין': "ועשיתם הטוב והישר בעיני ד".… בדיני ממונות יש מקרים שלא קובעים בהם הלכות, והם נמצאים בקטגוריה של 'לפנים משורת הדין': "ועשיתם הטוב והישר בעיני ד". נקבע דין בסיסי ומינימלי, ואני מאמין שגם בריגול תעשייתי חייבים לקבוע מינימום של איסור. (צפיה בדעה במקור)
  • קושיא
    עורך

    "תערוכות וירידים נחשבים למוקדי ריגול תעשייתי מהמעלה הראשונה. כל שהמתחרה צריך לעשות הוא להצטייד במצלמה, ולצלם את סדרת המוצרים החדשה של… "תערוכות וירידים נחשבים למוקדי ריגול תעשייתי מהמעלה הראשונה. כל שהמתחרה צריך לעשות הוא להצטייד במצלמה, ולצלם את סדרת המוצרים החדשה של היריב. יצרן מוצרי פלסטיק, למשל... יכול לתעד באמצעות מצלמה דיגיטלית את מוצרי היריב בזמן התערוכה, ולשגר את הצילומים באותו יום מחדרו שבמלון. הצילומים עוברים מיד למעבדות החברה בארץ, כך שעד שהמתחרים יוצאים אתם לשוק, החברה המקומית מכינה תשובה ציונית הולמת. איך מתגוננים: כמעט בלתי אפשרי." (מתוך: "ריגול תעשייתי: הזבל שלך, הרווח של המתחרים", מודי קרייטמן) האם אחרי הדברים הללו הליכה לתערוכות עדיין מותרת? (צפיה בדעה במקור)
  • חגי גולדברג

    מהדיון עולה ובצדק שמדובר בשורה של נושאים שונים. אינו דומה מקרה של פניה לבעל מלאכה קשה יום שהפנייה אליו גורמת… מהדיון עולה ובצדק שמדובר בשורה של נושאים שונים. אינו דומה מקרה של פניה לבעל מלאכה קשה יום שהפנייה אליו גורמת לו לתקוות שווא, לחברות עסקיות שהתחרות ביניהן נעשית בשוק משוכלל והיא חלק אינטגרלי מהעיסוק היום יומי שלהן. נכון לטעמי להבחין גם בין ניסיון ליצור יתרון תחרותי לבין ניסיון להגן מפני התקפות. אני מסכים שהתרבות העסקית המקובלת היא מרכיב חשוב בנורמות הראויות. לא ניתן לצפות בכלכלה החופשית שלנו, שמן הסתם מקובלת עלינו כשיטה המועדפת, שאחד ישב בחיבוק ידיים כשהסביבה שלו נוהגת אחרת. איזה סיכוי יהיה לו? אני מניח שלא נוכל לוותר לעצמנו ולפעול לפי כללים פשוטים ואחידים: תמיד נהיה חייבים להיות רגישים לזולת ולוודא שלא ננצל חולשה כשהיא גלויה לעין. במקומות אחרים, הייתי ממעיט במגבלות. באשר לשתילת מרגל. בהנחה שאין בכך בעיה חוקית, הבעיה הראשונה היא של המרגל עצמו. האם סוג כזה של עבודה הוא עיסוק ראוי? לגבי השולח, סביר להניח שבמרבית המקרים המטרה היא לגנוב ( ידע / מידע ) וגנבה אסורה תמיד. עם זאת, זו יכולה פעולת הגנה ואת זה הייתי מתיר. (צפיה בדעה במקור)
  • קושיא
    עורך

    ראה את דברי ליה אטינגר (מתוך: כלכלה עם פנים אנושיות) : "הוגה הרעיון של השוק החופשי... הכלכלן אדם סמית... תמך… ראה את דברי ליה אטינגר (מתוך: כלכלה עם פנים אנושיות) : "הוגה הרעיון של השוק החופשי... הכלכלן אדם סמית... תמך בהוצאות ציבוריות לחינוך מפני שהוא האמין בחשיבותן של סולידריות חברתית ונורמות חברתיות... אלא שההרחבה המתמדת של השוק, ההרחבה של התחומים שבהם אנשים מתומרצים לפעול על סמך האינטרס האישי והרווח הכספי, משנה את הנורמות החברתיות... השיטה הכלכלית הנוכחית שוחקת את המוטיבציות והנורמות התרבותיות הללו וללא התמודדות עם מגמות אלו הקפיטליזם מכיל את זרעי ההרס של עצמו." האם הפגיעה בנורמות חברתיות אינה עילה לבדוק מחדש את חשיבות הכלכלה התחרותית כפי שהיא היום? (צפיה בדעה במקור)
  • קושיא
    יוסי צוריה

    נניח שיש שוק עם שני שחקנים - אחד גדול ומבוסס והשני קטן וחדש. האם יש מקור או סברה להבדיל בין… נניח שיש שוק עם שני שחקנים - אחד גדול ומבוסס והשני קטן וחדש. האם יש מקור או סברה להבדיל בין מה שמותר לשחקן הקטן לעשות לשחקן הגדול לבין מה שמותר לגדול מול הקטן?   מערכת כזאת הייתה מכילה בתוכה איזונים מעניינים. (צפיה בדעה במקור)
  • חגי גולדברג

    באופן כללי אינני רואה בחוק תחליף למוסר, אך עקב המציאות המורכבות שלנו הייתי מסתמך על חוקי המדינה. מערכת החוקים מנסה… באופן כללי אינני רואה בחוק תחליף למוסר, אך עקב המציאות המורכבות שלנו הייתי מסתמך על חוקי המדינה. מערכת החוקים מנסה להסדיר את ההתנהגות הרצויה, ועל-אף שהיא מפגרת תמיד אחרי המציאות, היא הטוב ביותר שניתן להגיע אליו. לצד שמירת החוק הייתי מנסה להגדיר כללי אתיקה - מתי מותר להסתפק בשמירה על החוק, ומתי קיימת חובה מוסרית לנהוג לפנים משורת הדין. (צפיה בדעה במקור)
  • קושיא
    אודי ליאון

    שאלה לכל הפורום, במצב שה"חוק" איננו צודק ונובע מהפעלת לחצים של בעלי הכוח הדואגים לשמר את יתרונם היחסי: א. האם נכון… שאלה לכל הפורום, במצב שה"חוק" איננו צודק ונובע מהפעלת לחצים של בעלי הכוח הדואגים לשמר את יתרונם היחסי: א. האם נכון לגזור על עצמך שלא ל"נצל" את עיוותו של החוק ? ב. גם אם א' נכון, האם נכון לסייע למי שעומד לנצלו כמו המקרה של רואה החשבון ? ג. ייתכן שאפשר לחלק בין מי שזה מקצועו ויש לו חובה ללקוח ממנו הוא מקבל שכר, לבין מי שאינך מחויב לו כמו חבר. האם נכון להציע לחבר אפשרות מעקף של חוק או שמא יש כאן משום לפני עיוור לא תתן מכשול? (צפיה בדעה במקור)

מקורות עיקריים