להתחברות

ריגול תעשייתי | מקורות

כך תאספו מידע על מתחרים מבלי לעבור על החוק | שני מזרחי

22 חוקרים פרטיים נעצרו לאחרונה בחשד שהתקינו תוכנות ציתות שאינן חוקיות; מומחים בתחום מסבירים מה מותר ומה אסור לעשות כדי להשיג מידע על בן זוג או מתחרים עסקיים

02.10.2011 06:41

לפני כשבועיים הותר לפרסום כי היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) עצרה 22 חוקרים פרטיים ומפיצי תוכנות בחשד שביצעו עבירות חמורות על חוק האזנות סתר. העצורים חשודים כי התקינו והפיצו תוכנת האזנה לטלפונים חכמים, באופן לא חוקי. הלקוחות שקנו את התוכנה האסורה, לפי גורמים במשטרה, עשו זאת בעיקר לצורכי מעקב אחרי בני או בנות הזוג שלהם.

ממדי הפרשה והיקפה מובילים למסקנה שכיום לא רק האח הגדול יכול לצותת לנו בקלות רבה ולעקוב אחר מעשינו. למעשה, מהחקירה עולה כי תמורת 2,000-8,000 שקל, כל אחד יכול להתקין תוכנת האזנה כדי לעקוב אחרי כל אדם שהוא מעוניין להשיג עליו מידע סודי.

הפרשה מעוררת שאלות משפטיות. האם בכלל ניתן כיום לרגל אחרי בן או בת הזוג או אחרי היריב העסקי מבלי להסתכן בעבירה פלילית? מומחים בתחום מסבירים מה מותר ומה אסור, וכיצד לא לעבור את הגבול מהתחום האפור לפלילי.

עובד שתול אצל המתחרים

מהם כללי המותר והאסור בריגול תעשייתי אחר יריבים עסקיים, או כפי שהמונח מכונה בתחום – "ביטחון תעשייתי"?

"תחום הריגול התעשייתי הוא מורכב ומעלה שאלות מוסריות רבות. למרות היותו נושא רגיש, הוא מתקיים בהיקף רחב מאוד תחת מעטה ערפל", אומר קריגר, "בעולם הכלכלי-תעשייתי כיום לא מעלים על הדעת שלא להשתמש באינפורמציה עסקית על היריב, שיכולה לקצר את הפיתוח או את זמן הייצור של המוצר המתחרה".

קריגר מונה את הפעולות המותרות והאסורות בתחום הריגול התעשייתי: לדבריו, מותר לשתול עובד שיתערה בחברה המתחרה וידווח מהשטח. לעובד המושתל מותר לצלם תמונות "המחשה" מתוך העסק המתחרה, לדווח לשולחו על הלך רוח במקום העבודה, על לוחות זמנים של בעלי תפקידים ועוד.

זה אולי יישמע לכם לא מוסרי ואף על גבול הפלילי, אך קריגר אומר כי לאותו עובד שתול מותר גם "להתערבב" עם העובדים השונים במקום העבודה, כמו המזכירות, הנהגים ואפילו עובדי הניקיון, או כל דמות אחרת שיכולה לתת לו מידע. לדברי קריגר, ניתן לשלוח עובד שתול מטעם משרד החקירות עצמו או לבחור עובד מהחברה המזמינה שיושתל בחברה המתחרה, ויקבל ממשרד החקירות ייעוץ והכוונה.

קריגר מספר על על חברה ששכרה חוקר פרטי לאחר שהפסידה במכרז לביצוע עבודות עפר בנגב. לטענתה, הצעת המחיר של החברה הזוכה היה לא ריאלי. החוקר שהושתל בחברה עקב אחר הנעשה בשטח וחשף את הפערים בין תנאי המכרז לבין העבודה בפועל.

"תחקיר אינטרנטי עצמאי הוא כמובן מותר", מציין קריגר. מותר גם לבצע חקירה עקיפה ולברר עם איזה ספקים וקבלני משנה עובדת החברה (בית דפוס, משרד פרסום וכו') בכדי לדלות מהם מידע.

עם זאת, גם בריגול בין מתחרים עסקיים פעולות רבות הן אסורות. לדברי קריגר, בחקירה בין יריבים עסקיים, "אסור לחדור למחשבי החברה המתחרה, לגנוב מידע פנימי, להוציא מסמכים פנימיים סודיים, לגנוב מחשבים ניידים וזיכרונות ניידים". כמו כן אסור לשכפל תוכנות או להשתיל וירוסים ותוכנות זדוניות. וכמובן – אסור לבצע האזנות סתר לקווים נייחים או ניידים, כולל שימוש במשדרים, מצלמות, או GPS לצורך מעקב.

להמשך קריאה באתר דה מרקר

מקורות אחרונים

Avatar

השגת גבול

חתם סופר ז"ל חו"מ סי' עט