להתחברות

פונדקאות | עמוד דיון

דיוני בית מדרש זה סגורים למשתתפים רשומים בלבד.
אם ברשותך שם משתמש וסיסמא-
אנא הכנס בצד שמאלי העליון.

אם טרם נרשמת, ניתן לפנות ולבקש להצטרף לבית המדרש
Sugia.net@gmail.com

תגובות אחרונות

user profile image
אודי ליאון
7.11.2017 15:02
אני מסכים שהתפיסה המעוותת הקיימת של ההלכה כמשהו קפוא ונוקשה לא נכונה לסוגיות מהסוג הזה .

 

אני מתכוון לדיון ההלכתי במובנו התושב"עי המקורי כפי שהוא משתקף בתלמוד .

הסיבה שאני עדיין משתמש במונח הזה

לטוב המונח "דין ".

user profile image
אביעזר וייס
7.11.2017 14:57
החשש שלי הוא שבמציאות ימינו כאשר קוראים לדבר מה "הלכה", אנשים מיד מחפשים "סמכות הלכתית" ולא לוקחים את האחריות המוסרית על עצמם. מכאן התפתחו מושגים כמו "נבל ברשות התורה".

כך גם לגבי החוק. כיוון שיש חקיקה אני פטור מאחריות ואם אין אכיפה (המילה שאתה בצדק לא אוהב) – הכל מותר. כלומר, שמעתי פעם אמא אומרת לילד: "אין משטרה פה, אנחנו יכולים לעבור באור אדום". לזה אני מתכוון כי לדעתי זה מאפיין חלק גדול מהחברה הישראלית הלוקה במה ששרת המשפטים מכנה "חקקת".

הנצי"ב אומר שהמושג "והייתם לי סגולה" משמעותו שעלינו להתנהג "כבני אדם אפרתים", ולעשות את הישר והטוב.  תחילה חשב הקב"ה להסתפק בציווי הכללי הזה במעמד סיני, ורק אחר כך החליט לתת את עשרת הדברים. אני מסכים אתו במובן זה, שבמקום שיש חינוך מוסרי והתנהגות אנושית נאותה – אין צורך לא בהלכה ולא בחקיקה ביחסים שבין אדם לאדם.

user profile image
אודי ליאון
7.11.2017 14:56
הקריטריון שאתה מגדיר הוא" איזו פעולה אנו מניחים שהאדם לא היה עושה בשום פנים ואופן אלמלא מצבו הכספי המדולדל?"

 

הקריטריון הזה הוא בעייתי בכמה רמות

 

א. האם אנחנו כחברה מוכנים להתיר לאדם לפגע בעצמו משיקולים שאינם מצוקה כלכלית : הדוגמא הקיצונית היא כמובן התאבדות אבל לפחות היום מקובל שגם פגיעות פחות חמורות כמו חגורת בטחון וקסדה, סמים קשים ועוד אסורים מסיבות פטרנליסטיות .

 

אנו יודעים שפוסקים רבים היום מוכנים לאשר הפלות בגלל מצב נפשי של האשה מבחינת ספק נפשות לחומרה –  האם הסכנה הנפשית שמוכנות לעשות זאת לשם שמים פותרת את הבעיה של מרבית הנשים שכנראה נפגעות ברמות שונות של פגיעה

 

ב. הניסוח המוקצן של "בשום פנים ואופן" איננו מספק. כך למשל , בתרומת איברים יש היום תנועה רצינית בארץ "מתנדבים למען הצלת חיים " שמעודדים אנשים לתרום כליות ללא תמורה כספית כלשהיא ראה כאן .

 

ג. "אלמלא מצבו הכספי המדולדל" – לא תמיד העוסקות בזנות נמצאות במצוקה כלכלית קיצונית . רבות מהן פועלות מתוך רצון לשדרג את מצבן . כפי שאבי הזכיר כאן את הפרק המסויים מהסדרה הדנית המשובחת בורגן [וניתן למצוא כתבות וסרטים רבים נוספים , כולל בישראל , של זונות המנתגדות לאיסור הזנות בשם האוטונומיה שלהן [

user profile image
אהוד טוקטלי
7.11.2017 14:55
א. בהחלט מסכים שצריך לחזק את ערכי המשפחה (והקהילה). גם עם הניתוח שלך לגבי שקיעתה של אירופה (וחלקים ממדינות מערביות אחרות). לשמחתנו, החברה הישראלית (ודווקא היהודית-חילונית) מתאפיינת במגמה הפוכה במידה רבה: גידול בפריון בתנאים של חברה מודרנית, דמוקרטית ומפותחת. נכון שיש גידול יחסי בכמות הגירושין, אך עדיין המצב טוב יותר אצלנו מאשר במערב.

 

ב. לפיכך, נראה לענ"ד שהאתגר האמיתי הוא לגבש אתיקה המבוססת על ערכי הקהילה והמשפחה בנושאי טיפולי פוריות, ילדי מבחנה, פונדקאות ועוד. נדמה לי שזאת היתה כוונת המשורר (אודי ליאון).

 

ג. אני לא בטוח שהלכה וחקיקה זה אותו דבר. באופן אמפירי, ההלכה היום היא מין שילוב מעניין של שיטה משפטית וולונטרית. נעדר ממנה במידה רבה המאפיין העיקרי של מערכת משפטית: האכיפה (מילה מכובסת לאלימות שלטונית). אני לא משוכנע שזאת תופעה חדשה. נראה לי שבמהלך תקופות ארוכות של דברי ימי עמנו (ובהחלט לא רק בגלות), היתה ההלכה (המשפט העברי) שיטה קהילתית וולונטרית ביסודה.

 

ד. אבל מה זה משנה? אם נצליח לפתח יסוד אתי עמוק לתופעות החדשות, אתה תוכל לקרוא לזה מוסר ומישהו אחר יקרא לזה הלכה. העיקר שלא נתעלם מאף אחד מן הצדדים המשתתפים בתהליכים החדשים.

מקורות אחרונים

משתתפים