להתחברות

ריגול תעשייתי | מקורות

"כמו במלחמה, נדאג שגורל קדבורי יהיה כמו זה של רג'ואן"

פרטים על האופן שבו עלית ניסתה לכאורה לחסום את כניסת המתחרה קדבורי לשוק ב־2002 נחשפים כעת במסגרת תביעה שהוגשה לבית המשפט: "סיטונאי שיפיץ את קדבורי – יורדו לו הנחות עלית". שטראוס: "העיסוק במילים נועד לכסות על כישלון עסקי"

ענת רואה ותומר גנון | 08.01.14, 23:30

לא רק עדויות של ספקים וסיטונאים, אלא גם מסמכים כתובים: בתיק החקירה שניהלה רשות ההגבלים העסקיים נגד עלית נמצאו גם מסמכים שהיה בהם להוכיח לכאורה כי ההנחיות לעובדים במאבק בניסיונה של חברת כרמית להכניס לישראל את מותג השוקולד קדבורי הגיעו מהנהלת עלית ולא היו יוזמה עצמאית של עובדים בודדים.

היום נחשפו ב"כלכליסט" חלקים מחומרי החקירה בפרשת עלית־קדבורי, ובהם תמליל חקירתו של מנכ"ל עלית דאז, גיורא בר־דעה, שהכחיש כל עבירה על החוק וטען כי עלית התנהלה בצורה לגיטימית. כן נחשפו עדויות של ספקים וסיטונאים שטענו כי עלית איימה שתשלול מהם הנחות אם ישווקו את מוצרי קדבורי.

בהיבט הפלילי הפרשה הסתיימה ללא כתב אישום ובקנס של 5 מיליון שקל ששילמה עלית. הסוגיה מתבררת כיום במישור האזרחי בתביעה בסכום של 36 מיליון שקל שהגישה כרמית באמצעות עורכי הדין זוהר לנדה, שי שרביט ומורן ביקל.

"מבצע חומת מגן"

כעת נחשפות כמה מצגות שנתפסו אף הן על ידי חוקרי הרשות להגבלים עסקיים במהלך הפשיטה על משרדי עלית ב־2003. המצגות הוגשו לבית המשפט על ידי כרמית שטוענת כי יש בהן להוכיח את "החדרת המוטיבציה" של עלית בעובדיה שנעשתה באמצעות שורת סיסמאות לוחמניות. כך, למשל, על גבי אחת המצגות שנתפסו מתנוססת הכותרת הצבאית "מבצע חומת מגן", ומפורט כי המטרה היא "לבלום את כניסת קדבורי בעונה הקרובה – לגרום להם לכישלון גדול שיהווה דוגמה גם לאחרים". הדרך להשגת המטרה: "לבנות תוכנית חסימה אגרסיבית שיווקית ומסחרית".

במצגת מובהר שמטרתה של היריבה תהיה לגרום לציבור להתנסות בשוקולד שלה תוך ניצול העובדה שיש לו "ניחוח של חו"ל שמשדר איכות". עלית הסבירה לעובדים, לפי המצגת, כי אחת מחולשותיה של קדבורי היא העובדה שבישראל יש לה מפיצה קטנה יחסית – כרמית, וכן "טעם לא מתאים לארץ, לפי המחקרים".

בהמשך הופכת המצגת לאגרסיבית. "במלחמה כמו במלחמה" היא מכריזה, "מותר להשתמש בכלים ששמורים למקרים מיוחדים", נכתב ומיד מובאת תוספת בסוגריים: "אך רק במסגרת החוק". עוד נאמר: "אסור לנו שהג'וק ייהפך לפיל. כל אחד מאיתנו ייכשל אם קדבורי יצליח".

ואיך גורמים למתחרה החדשה להיכשל, לפי המצגת? "בצע פעילות מכירתית אגרסיבית במיוחד. פגע ישירות במפיץ…".

במצגת נוספת שנתפסה נכתב כי כרמית "עובדת בעיקר עם סיטונאים". לעובדים נאמר כי היא "המתחרה הכי חשוב. גם על חשבון פעילות מול ורד הגליל", וכי "על כל מבצע יבוא מבצע יותר חזק שלנו. אם 'יפרו' את הכללים, 'נכה' בהם יותר חזק". "כל סטנד שלהם יידחק לפינה", נקבע.

המשך קריאה באתר "כלכליסט">

מקורות אחרונים באתר

Avatar

השגת גבול

חתם סופר ז"ל חו"מ סי' עט